Ajánló
Érdek- ellenérdek, konfliktus, feszültség- ez élteti a drámát. A valóságban viszont pont ezekbe halunk bele. A frusztráció minden szinten jelen van társadalmunkban. Konstruktív megoldások helyett újabb és egyre furcsább betegségeket produkálunk, átváltoztatva személyiségünket, érthetetlen tünetek mögé rejtőzve el a világ és önmagunk elől. A Napraforgó című előadás erre a kortünetre fókuszál, elénk tárja tragikumát, abszurditásából adódó humorát.
Egy fiatal pár, egy nem működő házasság, egy ház, amelyet el fognak veszíteni, és egy elhatalmasodó betegség. A szőnyeg alá söpört kudarcok, ki nem mondott vádak, elfojtott indulatok mérgezik az otthon légkörét. Az egymástól elhidegült pár a problémáktól kábultan éli mindennapjait, amit egy tíz éves gyermek éberen figyel.
A Napraforgó című darab elsősorban a tíz éves Janka és édesanyja viszonyát vizsgálja. Az Anya kezeletlen pszichés betegségekben szenved, aminek tünetei egyre szélsőségesebb formában jelennek meg a történet során. Ezen az „aknamezőn” lavíroz Janka, a kiskamaszkor küszöbén álló tíz éves gyermek. Az előadásban hét másik szereplő története is kibontakozik: egyszerre jelenik meg a gyermekek és a felnőttek világa és a köztük tátongó szakadék.
Szereposztás, alkotói stáb
Szereplők:
Pető Kata, Petrik Andrea/Török- Illyés Orsolya, Formán Bálint, Sztarenki Dóra, Kárpáti Pál, Tolnai Hella, Kőszegi Mária, Hajduk Károly
Jelmez: Szabó Márton István
Fény: Bredán Máté
Zenei munkatárs: Formán Bálint
A rendező munkatársa: Tési Dóra
Író, rendező: Pass Andrea
STAFÉTA nyertes előadás, a 2016-os Staféta előadások különdíjas produkciója.
A darab bekerült a 2018-as EURODRAM (European network for drama in translation) 3 kiválasztott magyar drámája közé.
A drámából angolul készült felolvasó színházi előadás a NEW YORK Spring Festival keretén belül, a Bohemian National Hallban (2019.)
A darabot a román sztárrendező, Radu Afrim is megrendezte 2023-ban a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban. Ennek trailere az alábbi linken megtekinthető: https://www.youtube.com/watch?v=DqKX4GYrhgs&t=6s
Előadásfotók








A képeket készítette: Dömölky Dániel
Trailer
Kritika részletek
Ajánló
A féltő apukák és az aggódó anyukák gondosan választottak óvodát gyermekeiknek. Az óvónő megbízható, jó pedagógus, a többi szülő szintén rendes ember, nyugodtan ott lehet hagyni a gyerekeket ebben a biztonságos közegben. Problémák persze mindenhol adódhatnak. Még ebben az álom oviban is, ahol a nagycsoportosok furcsa dolgokat kezdenek el játszani. A felnőttek viszont nagyon figyelnek, nem hagyják, hogy baj történjen, ezért nyomozásba fognak, hogy megtudják, kitől ered a bűnös játék. Négy szülő, négy gyerek és egy óvó néni. Egy gyerekjátékról szól majd az egész. De komolyan is vehetik.

Szereposztás, alkotói stáb
Szereplők:
Petrik Andrea, Herczeg Adrienn, Formán Bálint, Réti Adrienn, Schruff Milán
Díszlet: alázs Juli
Jelmez: Pető Kata
Dramaturg: Garai Judit
Zene: Keresztes Gábor
Fény: Bredán Máté, Lohár Antal
Asszisztens: Hannig Dóra
Író, rendező: Pass Andrea
Külön köszönet Bagdi Katinak.
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett Staféta program keretében valósult meg.
A darab létrejöttét az Örkény István drámaíró pályázat támogatta.
Támogatók:
Budapest Főváros Önkormányzata, Budapesti Városarculati Nonprofit Kft., Staféta, Füge Produkció, Pesti Est, est.hu, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, Budapesti Tavaszi Fesztivál
Előadásfotók






A képeket készítette: Dömölky Dániel
Trailer
Kritika részletek
Ajánló
Igaz élethazugságok
A Vándorkutya egy ártatlan plüssállat. Üvegszemében felvillannak a felnőttek nagy élethazugságai. Egy játék, mely azokat a szülőket köti össze, akiknek gyermekei egy óvodába járnak. Vándorol családról családra, és közben minden titkot kiszimatol. Edina, a femme fatale vacsorát rendez gyermeke édesapjával, Vilmossal az ovis szülőknek. A plüsskutya nem várt vendégként érkezik az alkoholtól fűtött társasághoz a kissé demens nagymama kíséretében. A vendégek rémülten fordulnak el a plüssállattól, hiszen a Vándorkutya mindent tud róluk.
Az előadás világa Hitchcock filmjeit idézi, abszurd pszicho-thriller sok humorral.
Az előadás nagy sikerrel szerepelt a debreceni Kortárs Drámafesztiválon, ahol a darab írója-rendezője díszvendégként mutathatta be a produkciót.
Halász Judit a legjobb női mellékszereplő kategóriában a 2019-es Kritikus-díj jelöltje.
A színdarab nyomtatásban is megjelent a Kortánc. Mai magyar színdarabok című kötetben, lengyelül (ford. Daniel Warmuz) a varsói Dialog Magazin publikálta.
A darab olasz fordítását (ford. Várnai Dóra) az EURODRAM- European network for drama in translation- 2021-ben azok közé a darabok közé válogatta, amelyeket nemzetközi publikációra és megrendezésre javasol.
Szereposztás, alkotói stáb
Mama – Halász Judit
Klaudia (Mama lánya) – Majsai-Nyilas Tünde
Misi – Jászberényi Gábor m.v.
Edina – Petrik Andrea
Vilmos (Edina élettársa) – Hirtling István
Melinda (Vilmos felesége) – Gilicze Márta m.v.
Jutka – Tar Renáta
Kornél (Jutka férje) – Karácsonyi Zoltán
Díszlet: Bobor Ágnes
Jelmez: Pető Kata
Dramaturg: Garai Judit
Zene: Keresztes Tamás
A plüsskutya tervezője: Juristovszky Sosa
Világítástervező: Hlinka Móni
Ügyelő: Varga Miklós
Súgó: Kertes Zsuzsa
Rendezőasszisztens: Efstratiadu Zoé / Patkós Gergő
Rendező: Pass Andrea
Előadásfotók




A képeket készítette: Dömölky Dániel
Kritika részletek
Ajánló
Dráma
A tökéletes látás fokozatosan fejlődik ki a születésünket követő hat-nyolc hónap alatt. Eleinte az agy még nem képes feldolgozni az érkező vizuális információkat. Ahogy telnek a hónapok, az agy fejlődésével nő az éleslátás távolsága is, mondhatjuk, rázúmolunk a minket fogadó világra. Megtanulunk járni és szép lassan minden ingert megismerünk. Jó esetben megszeretjük az életet és nem tudunk a szépségével betelni. Van azonban egy betegség, ami az életünk végéhez vezető úton fokozatosan visszaveszi a befogadásra alkalmas érzékeket. Főszereplőnk, Endre, lépésről lépésre távolodik el attól a csodától, amit annyira nehéz elengedni.
„Hogy lehet halálhírt hitelesen közölni színpadon? Betegségről, szeretteink haláláról nem könnyű fogalmazni. A téma epikus, bár hordoz magában abszurditást és szürrealitást. Nem hagyott nyugodni ennek a kihívásnak a lehetetlensége. Évekkel ezelőtt, futás közben bevillant egy írói játék. A könyörtelen betegségből adódó dramaturgiai utazás. Aztán a játék hamar átváltozott, szobafogság lett belőle, nem mozdulhattam ki, amíg meg nem találtam a megfelelő szavakat. Sosem kerestem ennyi ideig egy mondatot, egy kérdést, egy választ. Hogy lehet halálhírt hitelesen közölni színpadon? Hovogyavan? Vavajovon sivikeverüvül?” (Pass Andrea)
Szereposztás, alkotói stáb
Író, rendező: Pass Andrea
Szereplők: Hajdu Szabolcs, Kárpáti Pál, Pallag Márton, Pető Kata, Petrik Andrea, Réti Adrienn
Zenészek: Keresztes Gábor, Csizmás András, Szabó Sipos Ágoston
Zene: Freakin’ Disco
Díszlettervező: Devich Botond
Jelmeztervező: Pető Kata
Jelmeztervező asszisztens: Vincze Dorottya
Fénytervező: Hlinka Móni
Hangtechnikus: Kovacsovics Dávid
Rendezőasszisztens: Rezek Bori, Gerstmárt Anna
A dráma az Örkény István drámaíró pályázat támogatásával készül.
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett Staféta program keretében valósult meg.
Előadásfotók










A képeket készítette: Horesnyi Máté, Molnár Miklós
Trailer
Kritika részletek
Ajánló
Érdek- ellenérdek, konfliktus, feszültség- ez élteti a drámát. A valóságban viszont pont ezekbe halunk bele. A frusztráció minden szinten jelen van társadalmunkban. Konstruktív megoldások helyett újabb és egyre furcsább betegségeket produkálunk, átváltoztatva személyiségünket, érthetetlen tünetek mögé rejtőzve el a világ és önmagunk elől. A Napraforgó című előadás erre a kortünetre fókuszál, elénk tárja tragikumát, abszurditásából adódó humorát.
Egy fiatal pár, egy nem működő házasság, egy ház, amelyet el fognak veszíteni, és egy elhatalmasodó betegség. A szőnyeg alá söpört kudarcok, ki nem mondott vádak, elfojtott indulatok mérgezik az otthon légkörét. Az egymástól elhidegült pár a problémáktól kábultan éli mindennapjait, amit egy tíz éves gyermek éberen figyel.
A Napraforgó című darab elsősorban a tíz éves Janka és édesanyja viszonyát vizsgálja. Az Anya kezeletlen pszichés betegségekben szenved, aminek tünetei egyre szélsőségesebb formában jelennek meg a történet során. Ezen az „aknamezőn” lavíroz Janka, a kiskamaszkor küszöbén álló tíz éves gyermek. Az előadásban hét másik szereplő története is kibontakozik: egyszerre jelenik meg a gyermekek és a felnőttek világa és a köztük tátongó szakadék.
Szereposztás, alkotói stáb
Szereplők:
Pető Kata, Petrik Andrea/Török- Illyés Orsolya, Formán Bálint, Sztarenki Dóra, Kárpáti Pál, Tolnai Hella, Kőszegi Mária, Hajduk Károly
Jelmez: Szabó Márton István
Fény: Bredán Máté
Zenei munkatárs: Formán Bálint
A rendező munkatársa: Tési Dóra
Író, rendező: Pass Andrea
STAFÉTA nyertes előadás, a 2016-os Staféta előadások különdíjas produkciója.
A darab bekerült a 2018-as EURODRAM (European network for drama in translation) 3 kiválasztott magyar drámája közé.
A drámából angolul készült felolvasó színházi előadás a NEW YORK Spring Festival keretén belül, a Bohemian National Hallban (2019.)
A darabot a román sztárrendező, Radu Afrim is megrendezte 2023-ban a Sepsiszentgyörgyi Tamási Áron Színházban. Ennek trailere az alábbi linken megtekinthető: https://www.youtube.com/watch?v=DqKX4GYrhgs&t=6s
Előadásfotók








A képeket készítette: Dömölky Dániel
Trailer
Kritika részletek
Ajánló
A féltő apukák és az aggódó anyukák gondosan választottak óvodát gyermekeiknek. Az óvónő megbízható, jó pedagógus, a többi szülő szintén rendes ember, nyugodtan ott lehet hagyni a gyerekeket ebben a biztonságos közegben. Problémák persze mindenhol adódhatnak. Még ebben az álom oviban is, ahol a nagycsoportosok furcsa dolgokat kezdenek el játszani. A felnőttek viszont nagyon figyelnek, nem hagyják, hogy baj történjen, ezért nyomozásba fognak, hogy megtudják, kitől ered a bűnös játék. Négy szülő, négy gyerek és egy óvó néni. Egy gyerekjátékról szól majd az egész. De komolyan is vehetik.

Szereposztás, alkotói stáb
Szereplők:
Petrik Andrea, Herczeg Adrienn, Formán Bálint, Réti Adrienn, Schruff Milán
Díszlet: alázs Juli
Jelmez: Pető Kata
Dramaturg: Garai Judit
Zene: Keresztes Gábor
Fény: Bredán Máté, Lohár Antal
Asszisztens: Hannig Dóra
Író, rendező: Pass Andrea
Külön köszönet Bagdi Katinak.
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett Staféta program keretében valósult meg.
A darab létrejöttét az Örkény István drámaíró pályázat támogatta.
Támogatók:
Budapest Főváros Önkormányzata, Budapesti Városarculati Nonprofit Kft., Staféta, Füge Produkció, Pesti Est, est.hu, Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, Budapesti Tavaszi Fesztivál
Előadásfotók






A képeket készítette: Dömölky Dániel
Trailer
Kritika részletek
Ajánló
Igaz élethazugságok
A Vándorkutya egy ártatlan plüssállat. Üvegszemében felvillannak a felnőttek nagy élethazugságai. Egy játék, mely azokat a szülőket köti össze, akiknek gyermekei egy óvodába járnak. Vándorol családról családra, és közben minden titkot kiszimatol. Edina, a femme fatale vacsorát rendez gyermeke édesapjával, Vilmossal az ovis szülőknek. A plüsskutya nem várt vendégként érkezik az alkoholtól fűtött társasághoz a kissé demens nagymama kíséretében. A vendégek rémülten fordulnak el a plüssállattól, hiszen a Vándorkutya mindent tud róluk.
Az előadás világa Hitchcock filmjeit idézi, abszurd pszicho-thriller sok humorral.
Az előadás nagy sikerrel szerepelt a debreceni Kortárs Drámafesztiválon, ahol a darab írója-rendezője díszvendégként mutathatta be a produkciót.
Halász Judit a legjobb női mellékszereplő kategóriában a 2019-es Kritikus-díj jelöltje.
A színdarab nyomtatásban is megjelent a Kortánc. Mai magyar színdarabok című kötetben, lengyelül (ford. Daniel Warmuz) a varsói Dialog Magazin publikálta.
A darab olasz fordítását (ford. Várnai Dóra) az EURODRAM- European network for drama in translation- 2021-ben azok közé a darabok közé válogatta, amelyeket nemzetközi publikációra és megrendezésre javasol.
Szereposztás, alkotói stáb
Mama – Halász Judit
Klaudia (Mama lánya) – Majsai-Nyilas Tünde
Misi – Jászberényi Gábor m.v.
Edina – Petrik Andrea
Vilmos (Edina élettársa) – Hirtling István
Melinda (Vilmos felesége) – Gilicze Márta m.v.
Jutka – Tar Renáta
Kornél (Jutka férje) – Karácsonyi Zoltán
Díszlet: Bobor Ágnes
Jelmez: Pető Kata
Dramaturg: Garai Judit
Zene: Keresztes Tamás
A plüsskutya tervezője: Juristovszky Sosa
Világítástervező: Hlinka Móni
Ügyelő: Varga Miklós
Súgó: Kertes Zsuzsa
Rendezőasszisztens: Efstratiadu Zoé / Patkós Gergő
Rendező: Pass Andrea
Előadásfotók




A képeket készítette: Dömölky Dániel
Kritika részletek
Ajánló
Dráma
A tökéletes látás fokozatosan fejlődik ki a születésünket követő hat-nyolc hónap alatt. Eleinte az agy még nem képes feldolgozni az érkező vizuális információkat. Ahogy telnek a hónapok, az agy fejlődésével nő az éleslátás távolsága is, mondhatjuk, rázúmolunk a minket fogadó világra. Megtanulunk járni és szép lassan minden ingert megismerünk. Jó esetben megszeretjük az életet és nem tudunk a szépségével betelni. Van azonban egy betegség, ami az életünk végéhez vezető úton fokozatosan visszaveszi a befogadásra alkalmas érzékeket. Főszereplőnk, Endre, lépésről lépésre távolodik el attól a csodától, amit annyira nehéz elengedni.
„Hogy lehet halálhírt hitelesen közölni színpadon? Betegségről, szeretteink haláláról nem könnyű fogalmazni. A téma epikus, bár hordoz magában abszurditást és szürrealitást. Nem hagyott nyugodni ennek a kihívásnak a lehetetlensége. Évekkel ezelőtt, futás közben bevillant egy írói játék. A könyörtelen betegségből adódó dramaturgiai utazás. Aztán a játék hamar átváltozott, szobafogság lett belőle, nem mozdulhattam ki, amíg meg nem találtam a megfelelő szavakat. Sosem kerestem ennyi ideig egy mondatot, egy kérdést, egy választ. Hogy lehet halálhírt hitelesen közölni színpadon? Hovogyavan? Vavajovon sivikeverüvül?” (Pass Andrea)
Szereposztás, alkotói stáb
Író, rendező: Pass Andrea
Szereplők: Hajdu Szabolcs, Kárpáti Pál, Pallag Márton, Pető Kata, Petrik Andrea, Réti Adrienn
Zenészek: Keresztes Gábor, Csizmás András, Szabó Sipos Ágoston
Zene: Freakin’ Disco
Díszlettervező: Devich Botond
Jelmeztervező: Pető Kata
Jelmeztervező asszisztens: Vincze Dorottya
Fénytervező: Hlinka Móni
Hangtechnikus: Kovacsovics Dávid
Rendezőasszisztens: Rezek Bori, Gerstmárt Anna
A dráma az Örkény István drámaíró pályázat támogatásával készül.
A produkció a Budapest Főváros Önkormányzata által meghirdetett Staféta program keretében valósult meg.
Előadásfotók










A képeket készítette: Horesnyi Máté, Molnár Miklós
Trailer
Kritika részletek
Ajánló
Tarr Béla forgatókönyvét színpadra adaptálta: Garai Judit és Pass Andrea
Lakáshiány, Paks, népesedéspolitika, a rendszernek való kiszolgáltatottság, kilakoltatások és egy összetört Kádár-címer, amit precízen, mintha meg sem történt volna, össze kell ragasztani. A Családi tűzfészek, a 22 éves Tarr Béla első filmjének motívumai ezek. Bárcsak egyszerű korkép lenne, amit kizárólag gyermekkorunk, fiatalságunk miatt némi nosztalgiával nézhetnénk, de nem. Sokkal inkább keserű
fájdalommal figyeljük mindazt, aminek rég el kellett volna múlnia. Igazi időutazás ez, negyven évet pörgetünk vissza. Vagy pont ellenkezőleg: ez nem más, mint mozdulatlanság? Emberi kapcsolatok recsegnek-ropognak, miközben az összezárt családtagok egyszerre sóhajtják: “Csak lenne egy lakásom!”
Szereposztás, alkotói stáb
Péter Kata
Gyabronka József
Schruff Milán
Hernádi Judit
Pataki Ferenc
Ullmann Mónika
Török-Illyés Orsolya
Nagy Norbert
Jelmez: Pető Kata
Díszlet: Bobor Ágnes
Zene: Iszlai József
Operatőr: Bántó Csaba
Fény: Hlinka Móni
Video- hang: Bredán Máté/ Varga Vince
Színpadmester: Hódosy Tamás
Rendezőasszisztens: Szakács Zsuzsa
Dramaturg: Garai Judit
Rendező: Pass Andrea
Producer: Orlai Tibor
Külön köszönet Keresztes Tamásnak a segítségért.
A színdarab Magyarországon Tarr Béla engedélye alapján kerül színre.
Az előadás a TRAFÓ, az Orlai Produkciós Iroda és a FÜGE együttműködésében jött létre.
Előadásfotók






A képeket készítette: Éder Vera
Trailer
Ajánló
Ragyogó gyarlóságok egy részben Gogol: A köpönyeg című elbeszélése alapján
Ki a jelentéktelen? Hát akit a kevésbé jelentéktelenek annak tartanak.
És ki a jelentékeny?
Természetesen az, aki a jelentéktelenek felett áll. És ki áll a jelentékenyek felett?
Akinek díszesebb a köpönyege. A rongyos kabát alá viszont könnyedén beférkőzik a Pétervári Fagy. Akakij Akakijevics, hallod ezt? A Hosszú Karmú Szabó is megmondta, hogy a köpenyedet már nem lehet megfoltozni. Újat kell csináltatni! Majd a nyusztprém helyett vadmacskaszőr kerül a gallérodra, az olcsóbb és senki sem veszi észre. Kivéve az Alvilági Szatócsot. Meg az Érzékeny Hivatalnokot, de neki meg úgyis szívműtétje lesz. Csak a Légy ne köpjön! Benne nem lehet bízni.
Szerepek
(akár 8 színésszel már megoldható)
Előadásfotók







A képeket készítette: Dömölky Dániel
Kritika részletek
Ajánló
Tudatipari végjáték
Hommage à Mark Fisher
Volt egyszer, mert olyan is volt, hogy az ember úgy élte meg önmagát, mint egy vibráló csillagot, iparkodva pislákolt sokadmagával a sötétségben. És volt egyszer, mert olyan is volt, hogy az ember úgy ölte meg önmagát, hogy észre sem vette. Annyi történt, hogy nem akart többé sokadmagával pislákolni, ezért fogta az égalját, fenekét feketébe mártotta, majd egyetlen fénylő csillagként, magára szegezte a mélyből bámészkodó tekintetet. De a sötétre mázolt többi csillag is egyetlen akart lenni, tehát hígítóval jól megmosakodott, feketére festette az égalját, és magára irányította a bamba tekintetet. Így esett, hogy az a rengeteg csillag egyre közelebb ért a földhöz. A világló pontok ettől fogva árván neonlottak, a bambák szakadatlan felfelé kápráztak, még akkor is, amikor az ég szinte rájuk zuhant, és csak egy ökörnyál tartotta meg a fák felett. A madarak megszédültek, a halakban bent rekedt a buborék, a végtelen pedig, akár az aszfalt, síri csendben megkövült.
Történetünk pixelei, a legendás sztárpedagógus, Káldi Helga bukása és tanítványa, a kilenc éves Pál Berci rejtélyes halála köré szerveződnek. A mozaikokat olykor különös, máskor középszerű közszereplők tologatják kedvük szerint, miközben könyörtelenül peregnek az idő TikTok másodpercei, megalkotva az örök jelen szédületét. A Sodrás utcai általános iskola titkát szereplőink netnárcizmusa, valamint ürüléke ken össze. A valóság, mint egy százlábú eliszkol az egó égő fénye elől, repedésbe bújik, csak éjszaka merészkedik elő, hogy átsétáljon az alvó ábrázaton. Szereplőink álmaiban még felsejlik valami a múltból, egy Nirvana-dal vagy egy Rembrandt-festmény, amit reggel egy frissítés könnyedén kitöröl. Kollektív tudatkimerülésben ébrednek, önként jelentkezve a felejtés Fináléjába, hogy eljátszhassák a bukott angyalok műsorát.
A Finálé című előadás, ahogy a címe is jelzi, egy végállapotot mutat meg, a darab szereplői egy szimbolikusan is értelmezhető történeten keresztül jutnak el egy „mentális végpontra”. Hogy ezután az apokalipszis következik vagy valami jónak a kezdete, még nem tudni. A dráma már szinte elkészült, mikor olvastam egy interjút Gulyás Mártonnal, aki nevén nevezte azt a jelenséget, amiről a darab szól: „tudatipar”, ami azért jött létre, hogy normalizáljon olyan társadalmi igazságtalanságokat és egyenlőtlenségeket, amik a termelési rendszerünknek köszönhetők, és így intenzíven befolyásolják társadalmunk működését. Többek között Mark Fisherre, a brit kultúrakutatóra hivatkozott, akinek írásai felvillanyozóan inspiráló elméleti háttérrel gazdagították munkánkat, és számos gondolata, fogalmi leleménye be is épült a darabba. Az előadást eredetileg 2020. decemberében mutattuk volna be, a szűkkörű megnézés óta közel egy év telt el, bízunk benne, hogy a vírus megkímél minket, és ezúttal eljutunk a premierig. (Pass Andrea)
Szerepek
Dramaturg: Garai Judit
Díszlet- és jelmeztervező: Tihanyi Ildikó
Videó: Bartha Máté
Zene: Bartha Márk
Rendezőasszisztens: Homonna Nóra
Író, rendező: Pass Andrea
Külön köszönet a koreográfiában nyújtott segítségért Katona Gábornak.
A látványt inspirálták Oneothrix egyes videói.
A darabban megjelennek Mark Fishernek a Kapitalista realizmus című könyvéből kölcsönzött
fogalmai. Fordítók: Tillmann Ármin, Zemlényi-Kovács Barnabás.
Előadásfotók




A képeket készítette: Bartha Máté
Ajánló
Tarr Béla forgatókönyvét színpadra adaptálta: Garai Judit és Pass Andrea
Lakáshiány, Paks, népesedéspolitika, a rendszernek való kiszolgáltatottság, kilakoltatások és egy összetört Kádár-címer, amit precízen, mintha meg sem történt volna, össze kell ragasztani. A Családi tűzfészek, a 22 éves Tarr Béla első filmjének motívumai ezek. Bárcsak egyszerű korkép lenne, amit kizárólag gyermekkorunk, fiatalságunk miatt némi nosztalgiával nézhetnénk, de nem. Sokkal inkább keserű
fájdalommal figyeljük mindazt, aminek rég el kellett volna múlnia. Igazi időutazás ez, negyven évet pörgetünk vissza. Vagy pont ellenkezőleg: ez nem más, mint mozdulatlanság? Emberi kapcsolatok recsegnek-ropognak, miközben az összezárt családtagok egyszerre sóhajtják: “Csak lenne egy lakásom!”
Szereposztás, alkotói stáb
Péter Kata
Gyabronka József
Schruff Milán
Hernádi Judit
Pataki Ferenc
Ullmann Mónika
Török-Illyés Orsolya
Nagy Norbert
Jelmez: Pető Kata
Díszlet: Bobor Ágnes
Zene: Iszlai József
Operatőr: Bántó Csaba
Fény: Hlinka Móni
Video- hang: Bredán Máté/ Varga Vince
Színpadmester: Hódosy Tamás
Rendezőasszisztens: Szakács Zsuzsa
Dramaturg: Garai Judit
Rendező: Pass Andrea
Producer: Orlai Tibor
Külön köszönet Keresztes Tamásnak a segítségért.
A színdarab Magyarországon Tarr Béla engedélye alapján kerül színre.
Az előadás a TRAFÓ, az Orlai Produkciós Iroda és a FÜGE együttműködésében jött létre.
Előadásfotók






A képeket készítette: Éder Vera
Trailer
Ajánló
Ragyogó gyarlóságok egy részben Gogol: A köpönyeg című elbeszélése alapján
Ki a jelentéktelen? Hát akit a kevésbé jelentéktelenek annak tartanak.
És ki a jelentékeny?
Természetesen az, aki a jelentéktelenek felett áll. És ki áll a jelentékenyek felett?
Akinek díszesebb a köpönyege. A rongyos kabát alá viszont könnyedén beférkőzik a Pétervári Fagy. Akakij Akakijevics, hallod ezt? A Hosszú Karmú Szabó is megmondta, hogy a köpenyedet már nem lehet megfoltozni. Újat kell csináltatni! Majd a nyusztprém helyett vadmacskaszőr kerül a gallérodra, az olcsóbb és senki sem veszi észre. Kivéve az Alvilági Szatócsot. Meg az Érzékeny Hivatalnokot, de neki meg úgyis szívműtétje lesz. Csak a Légy ne köpjön! Benne nem lehet bízni.
Szerepek
(akár 8 színésszel már megoldható)
Előadásfotók







A képeket készítette: Dömölky Dániel
Kritika részletek
Ajánló
Tudatipari végjáték
Hommage à Mark Fisher
Volt egyszer, mert olyan is volt, hogy az ember úgy élte meg önmagát, mint egy vibráló csillagot, iparkodva pislákolt sokadmagával a sötétségben. És volt egyszer, mert olyan is volt, hogy az ember úgy ölte meg önmagát, hogy észre sem vette. Annyi történt, hogy nem akart többé sokadmagával pislákolni, ezért fogta az égalját, fenekét feketébe mártotta, majd egyetlen fénylő csillagként, magára szegezte a mélyből bámészkodó tekintetet. De a sötétre mázolt többi csillag is egyetlen akart lenni, tehát hígítóval jól megmosakodott, feketére festette az égalját, és magára irányította a bamba tekintetet. Így esett, hogy az a rengeteg csillag egyre közelebb ért a földhöz. A világló pontok ettől fogva árván neonlottak, a bambák szakadatlan felfelé kápráztak, még akkor is, amikor az ég szinte rájuk zuhant, és csak egy ökörnyál tartotta meg a fák felett. A madarak megszédültek, a halakban bent rekedt a buborék, a végtelen pedig, akár az aszfalt, síri csendben megkövült.
Történetünk pixelei, a legendás sztárpedagógus, Káldi Helga bukása és tanítványa, a kilenc éves Pál Berci rejtélyes halála köré szerveződnek. A mozaikokat olykor különös, máskor középszerű közszereplők tologatják kedvük szerint, miközben könyörtelenül peregnek az idő TikTok másodpercei, megalkotva az örök jelen szédületét. A Sodrás utcai általános iskola titkát szereplőink netnárcizmusa, valamint ürüléke ken össze. A valóság, mint egy százlábú eliszkol az egó égő fénye elől, repedésbe bújik, csak éjszaka merészkedik elő, hogy átsétáljon az alvó ábrázaton. Szereplőink álmaiban még felsejlik valami a múltból, egy Nirvana-dal vagy egy Rembrandt-festmény, amit reggel egy frissítés könnyedén kitöröl. Kollektív tudatkimerülésben ébrednek, önként jelentkezve a felejtés Fináléjába, hogy eljátszhassák a bukott angyalok műsorát.
A Finálé című előadás, ahogy a címe is jelzi, egy végállapotot mutat meg, a darab szereplői egy szimbolikusan is értelmezhető történeten keresztül jutnak el egy „mentális végpontra”. Hogy ezután az apokalipszis következik vagy valami jónak a kezdete, még nem tudni. A dráma már szinte elkészült, mikor olvastam egy interjút Gulyás Mártonnal, aki nevén nevezte azt a jelenséget, amiről a darab szól: „tudatipar”, ami azért jött létre, hogy normalizáljon olyan társadalmi igazságtalanságokat és egyenlőtlenségeket, amik a termelési rendszerünknek köszönhetők, és így intenzíven befolyásolják társadalmunk működését. Többek között Mark Fisherre, a brit kultúrakutatóra hivatkozott, akinek írásai felvillanyozóan inspiráló elméleti háttérrel gazdagították munkánkat, és számos gondolata, fogalmi leleménye be is épült a darabba. Az előadást eredetileg 2020. decemberében mutattuk volna be, a szűkkörű megnézés óta közel egy év telt el, bízunk benne, hogy a vírus megkímél minket, és ezúttal eljutunk a premierig. (Pass Andrea)
Szerepek
GELÁNYI IMRE
Ottó – a Gondnok
HERCZEG TAMÁS
Pál Imre és Pál Bertalan – Apa és annak 9 éves fiú gyermeke
MERCS JÁNOS
Márfi Miklós – televíziós producer és influenszer, a Riporternő férje;
(valamint az Apuka maszkban; később a pályaudvaron egy Férfi maszkban)
RÁCKEVEI ANNA
Káldi Helga – Iskolaigazgatónő
RÉTI ADRIENN
Ilona Kovács Larissza – TikTok szereplő; (valamint a Takarítónő maszkban)
TOLNAI HELLA
Kincses Gerda – Tanítónéni;
(valamint Anyuka maszkban)
VILMÁNYI BENETT
Ében – celeb, vetítve jelenik meg
WESSELY ZSÓFIA
Kedves Adrienn – Riporternő és influenszer, Miklós felesége;
(valamint Anyuka maszkban)
KISKOS BÍBORKA, NAGY ANNA, NYÁRI ÁDÁM, NYÁRI LÁSZLÓ, PAPP MÁTYÁS, ROMVÁRI BOLDIZSÁR, TERECSKEI ALIZ, TOLNAY BORI, TÓTH KLARISSZA
Diákok, (vetítve jelennek meg)
Dramaturg: Garai Judit
Díszlet- és jelmeztervező: Tihanyi Ildikó
Videó: Bartha Máté
Zene: Bartha Márk
Rendezőasszisztens: Homonna Nóra
Író, rendező: Pass Andrea
Külön köszönet a koreográfiában nyújtott segítségért Katona Gábornak.
A látványt inspirálták Oneothrix egyes videói.
A darabban megjelennek Mark Fishernek a Kapitalista realizmus című könyvéből kölcsönzött
fogalmai. Fordítók: Tillmann Ármin, Zemlényi-Kovács Barnabás.
Előadásfotók




A képeket készítette: Bartha Máté
Ajánló
Álomrelé
Vajon mennyire állunk dialógusban a tudatalattinkkal? Időnk nyilvánvalóan nincs ilyesmire, meg kell felelnünk a hétköznapok logikájának, a minket felépítő elvárásoknak, amennyiben színházzal foglalkozunk, a vélt vagy valós nézői elvárásoknak, az éppen aktuális színházi trendeknek, félelmeinknek, szorongásainknak, mely álmainkban csúfos bukásunk horrorisztikus képeit vetíti elénk. A primitív tudattalan, ösztöneink tárháza kegyetlenül leszámol az individuális önhittséggel, és arra emlékeztet, hogy a benne rejlő képek közösek! A művészetben, ha felkutatjuk a tudatalattinkban rejlő kreatív energiát, saját szellemi fejlődésünk ölthet testet. Próbafolyamatunk egy kísérlet volt eljutni az ötödéves bábszínész osztály és a vizsgaelőadás alkotóstábjának közös tudatalattijához. Álmaink egyre jobban összekeveredtek, fel-fel bukkantunk egymás álmaiban, közös álomhálózatot alkotva, miközben megtapasztalhattuk, hogy nem is olyan könnyű elengedni a piros héliumos lufit, melyen egy felirat olvasható: REALITÁS.
Szereposztás, alkotói stáb
Ács Petra
Bánky Sára
Bartha Bendegúz
Bartos Ági
Csarkó Bettina
Hrisztov Toma
L. Nagy Attila
Podlovics Laura
Szekeres Máté
Díszlettervező: Bobor Ágnes, Simonyi-Lengyel Mira
Jelmeztervező: Simonyi-Lengyel Mira
Jelmeztervező asszisztens: Baranyai Marcell
Smink: Sorosi Eszter
Rendezőasszisztensek: Terecskei Aliz, Tóth Klarissza, Tajti Boglárka
Az alkotók álmait, improvizációit összefonta és kiegészítette: Pass Andrea
Rendező: Pass Andrea
Felhasznált szövegek: Andalúziai kutya (forgatókönyv részlet), Haja Tibor: Engesztelés, Szó-gettó
Osztályvezető tanár: Ellinger Edina.
Hossza: kb. 75 perc
Előadásfotók





A képeket készítette: Todoroff Lázár
Promó videó
Ajánló
Zenés körúti road movie fiatal felnőtteknek
és az ő ügyeikre nyitott egyébkorú érdeklődőknek
Trash muppetekkel, a DANTE CASINO színészeivel és vendégeivel
Készült a Budapest150 drámapályázatára írt
Budapest Polaroid című darab alapos átdolgozásával
„Az élet szép. De még milyen szép! Vajon kezdődhet így egy történet? Idáig kéne, hogy eljussunk, nem? Ha most jobban belegondolnék, rájöhetnék, hogy elég nagy bajban vagyok. Én, e csodás, porlékony teremtménye eme felfoghatatlan univerzumnak. Azon is törhetném a fejem, hogy vajon meddig élek még? És mivel töltöm az előttem álló fantasztikus perceket? Mit váltsak valóra? Vannak egyáltalán álmaim? Szeretnék-e … mit is? … Bármit? Vajon képes leszek megvalósítani? Képes leszek a … bármire? Vagy jó minden úgy, ahogy van? Ki vagyok én valójában? Egy szivacsba zárt szív, ami szüntelen dobog? Tudom egyáltalán, hogy mit akarok? Vagy beérem azzal, hogy egyszerűen csak boldog vagyok? Itt, ott és mindenhol?”
Szereposztás, alkotói stáb
Georgita Máté Dezső
Martinkovics Máté
Podlovics Laura
Szalay Bence
Rákos Olivér
Papdi Dániel
Isépy Andor
Tenki Dalma
Bartsch Kata
Papp Mátyás
Szirtes Lili Lujza
Szendrői Csaba
Díszlet: Fekete Anna
Jelmez: Osgyányi Zsófia
Fény: Langó Ádám
Asszisztens: Szirtes Lili Lujza
Író, rendező: Pass Andrea
Külön köszönet a Lujzi monológért Kiskos Bíborkának, a számokért az ELEFÁNT és az ANALOG BALATON zenekarnak, a Nyuszin kívül a többi bábért Palya Gábornak, az egyik hangfelvételért Fehér Balázs Benőnek, a kerekesszékért a TÁP színháznak.
Előadásfotók















A képeket készítette: Tóth Kata
Ajánló
Álomrelé
Vajon mennyire állunk dialógusban a tudatalattinkkal? Időnk nyilvánvalóan nincs ilyesmire, meg kell felelnünk a hétköznapok logikájának, a minket felépítő elvárásoknak, amennyiben színházzal foglalkozunk, a vélt vagy valós nézői elvárásoknak, az éppen aktuális színházi trendeknek, félelmeinknek, szorongásainknak, mely álmainkban csúfos bukásunk horrorisztikus képeit vetíti elénk. A primitív tudattalan, ösztöneink tárháza kegyetlenül leszámol az individuális önhittséggel, és arra emlékeztet, hogy a benne rejlő képek közösek! A művészetben, ha felkutatjuk a tudatalattinkban rejlő kreatív energiát, saját szellemi fejlődésünk ölthet testet. Próbafolyamatunk egy kísérlet volt eljutni az ötödéves bábszínész osztály és a vizsgaelőadás alkotóstábjának közös tudatalattijához. Álmaink egyre jobban összekeveredtek, fel-fel bukkantunk egymás álmaiban, közös álomhálózatot alkotva, miközben megtapasztalhattuk, hogy nem is olyan könnyű elengedni a piros héliumos lufit, melyen egy felirat olvasható: REALITÁS.
Szereposztás, alkotói stáb
Ács Petra
Bánky Sára
Bartha Bendegúz
Bartos Ági
Csarkó Bettina
Hrisztov Toma
L. Nagy Attila
Podlovics Laura
Szekeres Máté
Díszlettervező: Bobor Ágnes, Simonyi-Lengyel Mira
Jelmeztervező: Simonyi-Lengyel Mira
Jelmeztervező asszisztens: Baranyai Marcell
Smink: Sorosi Eszter
Rendezőasszisztensek: Terecskei Aliz, Tóth Klarissza, Tajti Boglárka
Az alkotók álmait, improvizációit összefonta és kiegészítette: Pass Andrea
Rendező: Pass Andrea
Felhasznált szövegek: Andalúziai kutya (forgatókönyv részlet), Haja Tibor: Engesztelés, Szó-gettó
Osztályvezető tanár: Ellinger Edina.
Hossza: kb. 75 perc
Előadásfotók





A képeket készítette: Todoroff Lázár
Promó videó
Ajánló
Zenés körúti road movie fiatal felnőtteknek
és az ő ügyeikre nyitott egyébkorú érdeklődőknek
Trash muppetekkel, a DANTE CASINO színészeivel és vendégeivel
Készült a Budapest150 drámapályázatára írt
Budapest Polaroid című darab alapos átdolgozásával
„Az élet szép. De még milyen szép! Vajon kezdődhet így egy történet? Idáig kéne, hogy eljussunk, nem? Ha most jobban belegondolnék, rájöhetnék, hogy elég nagy bajban vagyok. Én, e csodás, porlékony teremtménye eme felfoghatatlan univerzumnak. Azon is törhetném a fejem, hogy vajon meddig élek még? És mivel töltöm az előttem álló fantasztikus perceket? Mit váltsak valóra? Vannak egyáltalán álmaim? Szeretnék-e … mit is? … Bármit? Vajon képes leszek megvalósítani? Képes leszek a … bármire? Vagy jó minden úgy, ahogy van? Ki vagyok én valójában? Egy szivacsba zárt szív, ami szüntelen dobog? Tudom egyáltalán, hogy mit akarok? Vagy beérem azzal, hogy egyszerűen csak boldog vagyok? Itt, ott és mindenhol?”
Szereposztás, alkotói stáb
Georgita Máté Dezső
Martinkovics Máté
Podlovics Laura
Szalay Bence
Rákos Olivér
Papdi Dániel
Isépy Andor
Tenki Dalma
Bartsch Kata
Papp Mátyás
Szirtes Lili Lujza
Szendrői Csaba
Díszlet: Fekete Anna
Jelmez: Osgyányi Zsófia
Fény: Langó Ádám
Asszisztens: Szirtes Lili Lujza
Író, rendező: Pass Andrea
Külön köszönet a Lujzi monológért Kiskos Bíborkának, a számokért az ELEFÁNT és az ANALOG BALATON zenekarnak, a Nyuszin kívül a többi bábért Palya Gábornak, az egyik hangfelvételért Fehér Balázs Benőnek, a kerekesszékért a TÁP színháznak.
Előadásfotók














